MBS Materieel


1. Stoomlocomotieven


1.1. MBS loc 2 met goederentrein te Boekelo. Locomotief met verticale ketel. In dienst gesteld bij de Zuid Chemie in Sas van Gent. 1969 geschonken aan de MBS. In dienst gesteld in rode kleur in 1981. Buiten dienst in 2003. De loc werd in 2009 voorzien van een nieuwe ketel en nu groen geschilderd. A-status.

Datering: 29-05-2009. Foto: Gbrefeld - nl.wikipedia.org  Licentiestatus: CC BY 3.0

1.2. Locomotief T3 van de MBS in Haaksbergen. Bij de KPEV in dienst gesteld in 1896 met nummer Hannover 1702. Later vernummerd in Hannover 6103. De locomotief wordt in 1920 voor de vorming van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft verkocht aan de kalimijn Hansa te Bokeloh. In 1973 wordt tijdschrift Eisenbahn Kurier eigenaar van de locomotief. Deze kreeg toen het fictieve nummer DRG 89 7220. In 1975 werd de locomotief aangekocht door de MBS. Tot 1977 MBS 6. Datering: 18-08-2019.

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


1.3. MBS loc 4 tijdens een van de laatste dagen waarop ze in dienst was. Loc is in 1925 gebouwd voor de Kleinbahn Delmenhorst - Harpstedt met nummer 4. In 1949 vernummerd in DHE 353. De loc is op 21 juli 1968 van de Delmenhorst-Harpstedter Eisenbahn gekocht. Loc 4 heeft van 1970 tot 1997 dienstgedaan voor de MBS Datering: 01-07-1997. Foto: Gbrefeld - nl.wikipedia.org  Licentiestatus: CC BY 3.0

1.4. Museum Buurtspoorweg: Elna-stoomlocomotief 5 te Haaksbergen. Deze locomotief is van type ELNA 5. Hij werd afgeleverd aan de Teutoburger Wald-Eisenbahn en reed daar tot 1956 onder nummer 19. Vervolgens werd de loc vernummerd naar 152 en kwam in dienst bij de Kleinbahn Kaldenkirchen - Brüggen. Van 1959 tot 1972 reed de loc bij de Jülicher Kreisbahn, waarna ze naar de MBS kwam. Na restauratie in 1995 in blauwe kleur in dienst gesteld. Tot 1977 MBS 3. Datering: 01-07-1998.

Foto: Hartenhof - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


1.5. MBS loc 6 tijdens de voorbereidingen van de allereerste proefrit na restauratie. Gebouwd voor Metallurgie Hoboken-Overpelt. Laatste commerciële eigenaar was Radium-fabriek Olen. Daarna onder nummer 2 en naam 'Magda' ingezet bij de Toeristische Trein Zolder. In 1995 ging de loc naar de MBS. Na restauratie in 1999 in gele kleur van de NCS in dienst gesteld. Datering: 01-05-1999.

Foto: Gbrefeld - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY 3.0


1.6. MBS loc 8: De Zwitserse locomotief van de MBS. Van hetzelfde type zijn enkele exemplaren kort na WO II in dienst geweest bij NS. Met het nummer 7583 is deze locomotief doorgenummerd in dezelfde serie als deze exemplaren. Deze locomotief is in 1910 gebouwd voor de Alusuisse in Chippis (CH) met de naam 'Navizence'. De loc is van het Zwitserse type E/E3. Bij de Alusuisse bleef de loc rangeren tot 1982. Ze werd in 1985 verkocht aan het Landesmuseum für Technik und Arbeit in Mannheim (D). Door een tip kwam de MBS de loc op het spoor en door een schenking werd ze voor de MBS gekocht in 1996. De loc komt overeen met de twee locomotieven NS 7850 die na de oorlog enkele jaren in de haven van Rotterdam hebben gereden. Na restauratie in 2005 in zwarte kleur van de SBB in dienst gesteld.

Datering: 01-04-2013. Foto: m66roepers from Nederland - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY 2.0


1.7. Loc NS 8107 van de MBS op bezoek bij de SHM, te Medemblik. De SS 657 werd in augustus 1901 bij de Staatsspoorwegen in dienst gesteld. De loc werd in 1920 vernummerd in NS 8107. In juli 1952 werd de NS 8107 verkocht aan de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken in Roosendaal. Hier werd ze nummer 3. In mei 1968 werd ze aan de MBS geschonken en aansluitend per dieplader naar Hengelo gebracht. De loc werd op 17 juni 1987 na restauratie weer als SS 657 in dienst gesteld. In 1988-1989 kreeg ze een nieuwe ketel, gemaakt door Stork Ketels in Hengelo. In 2017-2018 kreeg de loc groot onderhoud. Op 26 april 2018 werd de loc als NS 8107 weer in dienst gesteld. A-status. Datering: 28-10-2018. Foto: Erik Swierstra - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


1.8. Bij Stepelo rijdt Stoomlocomotief SHM 16 Medemblik met passagierstrein 12 van Boekelo naar Haaksbergen tijdens Najaarsstoomdag MBS. Gebouwd met bouwnummer 9846 voor de Brinker Eisenwerke te Hannover-Langenhagen, later Georgsmarienhütten Eisenbahn nummer 16. Van 2018 tot 2021 in bruikleen van de SHM. Niet meer aanwezig bij MBS.

Datering: 20-10-2019. Foto: Rob Dammers - nl.wikipedia.org

Licentiestatus: CC BY 2.0

1.9. Stoomlocomotief 6 "Magda" (gebouwd in 1925 door La Meuse) tijdens het water innemen in station Haaksbergen. Rechts is de waterkraan zichtbaar en op de achtergrond is het stationsgebouw te zien. Datering: 05-06-2016. Foto: Jacek Rużyczka - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


1.10. MBS loc 4 Haaksbergen omstreeks 1979. Foto: Ben Wiskerke, collectie Hans Wiskerke - Museumspoor - Facebook.


2. Dieseltractie


2.1. Rangeerlocomotief 10 van de Museumspoorweg tijdens rangeerwerkzaamheden op het emplacement van Haaksbergen. Rangeerlocomotief gebouwd door Orenstein & Koppel voor de Shell in Pernis. In 1953 verkocht aan de Koninklijke Stoomweverij in Nijverdal. Hier rangeert ze tussen de stoomblekerij en de stoomweverij in Nijverdal via het NS station. In 1971 aan de MBS geschonken. A-status. Datering: 18-08-2019.

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0

2.2. Loc 11 - MBS 451 met een fotogoederentrein in de omgeving van Haaksbergen. NS lokaalspoordiesellocomotief speciaal gebouwd voor de tramlijnen van de WSM in het Westland en de NTM in Friesland. In 1972 door de MBS gekocht. A-status.

Datering: 14-09-2001. Foto: Niels Karsdorp

Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


2.3. Rangeerlocomotief 12 van de MBS tijdens restauratiewerkzaamheden in 2019 in Haaksbergen. Deze is loc gebouwd door Orenstein & Koppel in Nordhausen voor het ziekenhuis Meer en Berg in Santpoort. In 1953 wordt de loc bij O&K in Amsterdam gemoderniseerd en verkocht aan de Twentsche Stoom Bleekerij in Goor. In 1973 door bemiddeling van een oplettende medewerker aan de MBS geschonken. Tussen 2016 en 2020 gerestaureerd en in 2021 in dienst gesteld. B-status.

Datering: 18-08-2019. Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org Licentiestatus: CC0

2.4. Locomotief 13 van de Museum Buurtspoorweg in de loods van Boekelo in 2019. De locomotief is ingericht als simulator. Deed dienst bij de IJsselcentrale nabij Zwolle tot einde van het spoorvervoer daar in 1984. Werd daarna geschonken aan de MBS. Is als simulator in gebruik.

Datering: 18-08-2019. Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org Licentiestatus: CC0


2.5. Locomotor 14 (ex  NS 145) van de Museum Buurtspoorweg op het emplacement van Haaksbergen. Rangeerlocomotief van NS tot na de Tweede Wereldoorlog, waarna deze werd verkocht aan Spoorijzer in Delft als 145. In 1960 verkocht aan de Suikerfabriek Vierverlaten in Hoogkerk. Daarna in 1970 naar de Suikerfabriek in Breda. In 1983 ging de loc naar de MBS. Datering: 18-08-2019.

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org Licentiestatus: CC0

2.6. Locomotor 15 (ex NS 125) van de Museum Buurtspoorweg opgesteld voor het stationsgebouw van Haaksbergen. Na buitendienststelling door NS in 1948 naar Spoorijzer. Dit bedrijf voerde een revisie uit en bouwde een nieuwe GMC-dieselmotor in. Vervolgens kwam de 15 in gebruik bij de IJsselcentrale in Hengelo tot in 1984. Daarna vond schenking plaats aan de MBS.

Datering: 18-08-2019. Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org Licentiestatus: CC0


2.7. Rangeerlocomotief 16 (ex NS 293) van de Museum Buurtspoorweg in de rode kleurstelling van de Pakhuismeesteren van de Thee uit Rotterdam. NS locomotor gebouwd voor rangeer-en konvooidiensten. In 1942 via Winterswijk naar Duitsland verhuurd. Na 1945 terug bij NS. Deze locomotor werd in 1952 verkocht aan 'Pakhuismeesteren van de Thee' in Rotterdam. 1991 geschonken door Pakhoed aan de MBS. Sinds 2011 rijdt hij weer in zijn rode Pakhoed-uiterlijk. Datering: 18-08-2019.

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org Licentiestatus: CC0

2.8. HSM-diesellocomotief "Sik" nr. 17 (ex NS 259; Werkspoor; bouwjaar 1936) trekt een museumtrein bestaande uit personenrijtuigen HSM C 905 (bouwjaar 1904) geëxploiteerd door het Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) in Haaksbergen, Nederland, op de route Boekelo → Zoutindustrie tot eindstation Zoutindustrie. Datering: 17-04-2016.

Foto: Jacek Rużyczka - nl.wikipedia.org

Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


2.9. Locomotor MBS 18 (ex NS 368) uitgerust met een kraan in Haaksbergen. Datering: 18-08-2019.

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0

2.10. Locomotor 19(ex NS 242, een zogenaamde Kraansik) van de Museum Buurtspoorweg. Datering: 18-08-2019. 

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


2.11. Hippel 660 (ex NS 660) opgesteld bij de Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen. Rangeerlocomotief serie NS 600. De loc is in 2007 door Railion aan de MBS geschonken. Sinds 2016 is de loc rijvaardig. Datering: 18-08-2019.

Foto: Willem 90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0

2.12. Pruttelend komt diesellocomotief 162 (ex-NS 162) met passagierstrein 3756 vanaf het station van Stadskanaal door de eerste bocht op weg naar Musselkanaal. angeerlocomotief serie NS 160. Van 2012 tot 2017 bij de SHM. Van 2017 tot 2018 bij de STAR; van september 2018 tot september 2021 bij de MBS. Daarna naar het Nederlands Transport Museum. De loc is eigendom van Stichting 162. Datering: 17-09-2017.

Foto: Rob Dammers - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY 2.0


3. Motorrijtuigen


3.1. De voormalige T1-motorwagen van de Delmenhorst-Harpstedter Eisenbahn, een Wismar Schienenbus type B (bouwjaar 1936), als motorwagen MBS 25 als museumtrein van Zoutindustrie naar Haaksbergen, vlak voor de overweg Goorseveldweg, Boekelo.

De Wismarer Schienenbus gebouwd voor de Kleinbahn Delmenhorst - Harpstedt, nr. T1. 1948 vernummerd in DHE T 148. Op 22 februari 1968 verkocht aan de MBS. Op 22 juli 1968 via de hoofdlijn van Harpstedt naar Enschede. Op 10 mei 1969 enkele ritten naar Broekheurne gemaakt. in 1971 buiten dienst gesteld. Gerestaureerd en als Kleinbahn Delmenhorst - Harpstedt T1 in dienst sinds 2014. B-status

Foto: Jacek Rużyczka - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


Zie ook

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Externe links/verwijzingen


Pagina toegevoegd: 24 oktober 2023