Nederlandse stoomlocomotieven


Aanduiding en nummering van Nederlands stoomlocs

 

De locomotieven werden aangeduid met een of meer letters die hun functie aangaven: P stond voor personentreinlocomotief, G voor goederentreinlocomotief, L voor lokaal­treinlocomotief en R voor rangeerlocomotief. 

Bij tenderlocomotieven werd de letter T toegevoegd, terwijl locomotieven met een oververhitter de toevoeging O kregen. Daarnaast gaf een cijfer de vermogensklasse van de locomotief aan. Bijvoorbeeld: PTO 2.

In 1921 werd een nieuw nummersysteem geïntroduceerd waarbij alle stoomlocomotieven een viercijferig nummer kregen. Een aantal zeer oude locomotieven kreeg echter een driecijferig nummer. Op de nacht van 30 november op 1 december 1921 werden de nieuwe nummers op de locomotieven geschilderd, met het oude nummer doorgestreept daaronder. De oude nummer­platen werden direct verwijderd. De nieuwe nummerplaten werden pas aangebracht wanneer de locomotief naar de werkplaats ging. (Zie ook: Op de Rails 1953, blz. 93.)

  • Serie 500: personentreinlocomotieven met tender en één drijfas
  • Serie 600-2100: personentreinlocomotieven met tender en twee drijfassen
  • Serie 2700-3400: goederentreinlocomotieven met tender en drie drijfassen
  • Serie 3500-4000: personentreinlocomotieven met tender en drie drijfassen
  • Serie 4100-4900: goederentreinlocomotieven met tender en vier drijfassen (na 1945 ook bekend als serie 5000)
  • Serie 6200-6400: goederentreinlocomotieven met tender
  • Serie 6500-7900: lokaal­treinlocomotieven
  • Serie 8000-9900: rangeerlocomotieven (de serie 9500 betrof echter een goederentreinlocomotief)

Nummers onder de 500 waren gereserveerd voor locomotoren en vergelijkbare voertuigen. In sommige gevallen zijn serienummers meerdere keren gebruikt. In documentatie (niet op de locomotieven zelf) wordt dit aangegeven met Romeinse cijfers, bijvoorbeeld 1300.I en 1300.II.


Bijnamen van de Nederlandse stoomlocomotieven

NRS 1-36 

NRS 31-36; 81-95 

NRS 37-42

NRS 43-48 

NRS 49 

NRS 71-77 

HSM 225-228 

SS 206-211; 92-94 

NS 61-75 

NS 501 

NS 801-826 

NS 1001-1029 

NS 1101-1127

NS 1301-1479 

NS 1601-1659 

NS 1701-1835

NS 2001-2005

NS 2101-2135

NS 2901-2946 

NS 3401-3415

NS 3501-3508 

NS 3601-3608

NS 3701-3820

NS 3800-3805

NS 3901-3920

NS 4301-4537

NS 4601-4620

NS 4701-4735 

NS 5001-5103

NS 6001-6026 

NS 6301-6317 

NS 6601-6603 

NS 6701-6741

NS 7301-7302

NS 7401-7404 

NS 7601-7604 

NS 7701-7744 

NS 8101-8130 

NS 8201-8232 

NS 8501-8515

NS 8601-8612

NS 8701-8740

Gewone Engelsen; Christientjes

Groote Snellopers

Kleine Snellopers; Tankmachines

Henschelsen

Goederenmachine (HSM 300)

Tankmachines

Doodkisten

Bergkruipers

Hoki Poki (tramlocs ex-NTM)

Kleine Engelsman

Achteneenhalvers

Tienders

Snellopers

Grote Groenen; Armen en Benen

Rhijnbogen; Bogen

Hartjes; Overkokers; Bogies; Kleine Jumbo

Mailtreinlocomotieven

Blikken Tinus; Kamelen; Dromedaris

Driemasters

Wilde Varkens

Grote Blauwen; Blauwe Brabanders (ex NMBS)

Zeppelins (ex NCS)

Jumbo

Potvis (gestroomlijnde locs)

Grote Jumbo

Dakota; Kleine Jeep

Ganzen; Schommelbakken

Kerstboom

Grote Jeep

Bokken

Beulen

Hippels; Schuurtjes

Ezels; Priktollen; Fornuizen; Ledikanten

Hengsten

Zwartkopjes

Haarlem-Zandvoorters

Haarlemmermeertjes

Kikkers

Paddestoelen; Platluizen

Weesperpoortje

Turken

Bakkies* (Bijnaam ook gebruikt voor andere kleine rangeerlocs)

Geraadpleegde bron: Nico Spilt - langsderails.nl


Pagina bijgewerkt/gecontroleerd: 26 november 2025