Stoomlocs NS serie 8800


De serie NS 8800 was een serie tenderlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen voor de rangeerdienst. Van de in totaal circa 324 in Engeland gebouwde zadeltanklocomotieven van het type Hunslet Austerity 0-6-0ST werden vele door de Britse War Department gebruikt tijdens hun strijd tegen het Duitse leger op het vasteland van West-Europa.

Inzet bij de NS

Na het vertrek van het Britse leger in 1945 nam de Nederlandse Spoorwegen 31 exemplaren over. Vier stuks werden na korte tijd aan de Staatsmijnen in Limburg verkocht. De overige 27 kregen de NS nummers 8801-8827 en werden tot 1957 gebruikt in de rangeerdienst. Daar voldeden ze zeer goed en hadden de naam geen enkele trein "te laten staan". Het samen-stellen of uithalen van een zware kolentrein was geen enkel probleem voor deze locs en ze waren geliefd bij zowel machinisten als stokers. Ze werden beschouwd als de beste austerities die de Engelse achterlieten. Met hun watertenders die als een zadel (vandaar de naam zadeltank-locomotief) om de ketel waren gebouwd en hun twee binnenliggende cilinders oogden zij totaal anders dan de traditionele Nederlandse rangeerlocs van de series NS 8700 en NS 9500. In de jaren tussen 1953 en 1957 werden zes exemplaren verkocht, vijf aan de Laura en Julia Steenkolenmijnen (8811 en 8826 in 1953, 8812 in 1954, 8807 en 8815 in 1957) en één aan de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken te Roosendaal (8817 in 1955). De resterende machines werden in dezelfde jaren gesloopt.

Periode na de NS

Nadat de inzet bij de NS in 1957 ten einde kwam, werden er een groot aantal verkocht aan de Laura en Julia Mijn en de Oranje Nassau mijn, waar ze tot het sluiten van de mijnen in 1974 in gebruik bleven. De locomotieven die waren verkocht aan de Staatsmijnen werden gesloopt in de periode 1960-1961. Drie exemplaren zijn bewaard gebleven. In 1981 kocht de Stoom Stichting Nederland de in 1943 door Hudswell Clarke gebouwde voormalige NS 8811. In 2010 werd deze locomotief gedeeltelijk rijvaardig gemaakt. Op 13 april 2012 werd de inmiddels geheel gerestaureerde loc aan genodigden gepresenteerd op het het depot van de SSN. De in 1944 door Hunslet gebouwde voormalige NS 8826 werd in 1975 overgenomen door de Metaalhandel Gebr. van Raak in Tilburg, die de loc tussen 1976 en 1981 in bruikleen aan de Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout gaf voor stoomritten op de spoorlijn Tilburg - Turnhout. Daarna keerde de loc weer terug naar Tilburg. In 1998 werd de loc door de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij aangekocht met de bedoeling deze weer rijvaardig op te knappen. De ketel van de voormalige NS 8812 op het frame van de voormalige NS 8815 is teruggekeerd naar Engeland, waar de loc is voorzien van de naam 'Walkden' en wordt ingezet op de Ribble Steam Railway.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  • H. Waldorp: Onze Nederlandse stoomlocomotieven in woord en beeld, vijfde herziene druk, 1981, uitgeverij de Alk Alkmaar, 1982 ISBN 90 6013 909 7
  • A. Weijts: Tussen vuur en stoom. Uitg. Europese Bibliotheek, Zaltbommel, 2001. ISBN 90 288 26947.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_8800 - 11-12-2021


Catalogusnummer: 153350

Een rangeerder bij de stoomloc nr. 8817 (serie 8800, ex War Department) van N.S. op het emplacement te Roosendaal.

Datering: Juni 1954.

Foto: Hessels, L. Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC BY 4.0

Stoomlocomotieven NS 8806, 3707 en 4398 in afwachting voor de sloop.

Datering: 28-06-1957.

Foto: Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum / nl.wikipedia.org

Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


Pagina bijgewerkt: 29 september 2023

Maak jouw eigen website met JouwWeb