Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM)


De Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) werd opgericht op 4 januari 1900 te Den Haag. Deze legde de volgende lijnen aan: Den Haag Hollands Spoor – Scheveningen, opening op 1 mei 1907 (stoomtractie), en Den Haag Loolaan – Rotterdam Hofplein, opening op 1 oktober 1908. Met ingang van deze datum werd elektrische tractie (10.000 V eenfase wisselstroom) ingevoerd. De elektrische centrale bevond zich te Leidschen-dam. Het was de eerste elektrische spoorweg in Nederland. Op dezelfde datum werd de exploitatie voortgezet door de HSM. Op 1 januari 1923 ging de ZHESM voorgoed op in de HSM, want deze maatschappij had al sinds het begin van de ZHESM alle aandelen in handen.

In 1938 ging de HSM op in de Nederlandse Spoorwegen.

Zie ook

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Literatuur

  • Smit, J.F. "ZHESM Rotterdam Hofplein – Den Haag – Scheveningen Kurhaus; Hoe het spoor elektrisch werd", Phoenix & den Oudsten bv., Rotterdam, 1989. ISBN 90-71082-09-1

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron:

  • nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Hollandsche_Electrische_Spoorweg-Maatschappij - 25-07-2022

Catalogusnummer: 170102
Een trein bestaande uit electrische rijtuigen van de Z.H.E.S.M. bij vertrek uit het Z.H.E.S.M.-station Rotterdam Hofplein. Datering: Tussen 01-01-1908 en 31-12-1908.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Opm.:  Afb. behoort tot de collectie De Pater.

Licentiestatus: Publiek Domein

Catalogusnummer: 167128
De spoorlijn tussen Nootdorp en Rotterdam Hofplein, met bovenleiding van de Z.H.E.S.M. voor 10.000 volt wisselspanning. Datering: Tussen 01-01-1924 en 31-12-1926.
Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: Publiek Domein



Pagina bijgewerkt: 14 oktober 2023