Restauratierijtuigen


Een restauratierijtuig is een spoorwegrijtuig van een passagierstrein dat is ingericht om te dienen als eetgelegenheid.

De rijtuigen bevatten onder andere een balie om het eten te bestellen of af te halen, en stoelen en tafels om aan te eten. Restauratierijtuigen vindt men vooral in treinen bedoeld voor lange reizen van een of meer dagen. Op kortere trajecten is er soms een buffetafdeling waar dranken en snacks worden geserveerd. De keuken waar het eten bereid wordt kan zich ook in dit rijtuig bevinden, maar kan ook in een aangrenzend rijtuig zijn ondergebracht. In de Verenigde Staten rijden dubbeldeksrestauratierijtuigen met de keuken op het benedendek en de eetzaal boven. Ook is het mogelijk dat slechts een gedeelte van een rijtuig als restauratie dient. Er zijn ook dagtreinen waarin wel een keuken is maar geen restauratie. De reizigers krijgen de maaltijd op hun eigen zitplaats geserveerd. Dit zijn doorgaans vrij korte treinen.

Voordat restauratierijtuigen hun intrede deden waren treinreizigers voor warme maaltijden onderweg vaak aangewezen op eetgelegenheden bij de stations of bevoorradingsplaatsen. De kwaliteit van het eten was daar vaak niet erg hoog.

Mede hierom begonnen midden jaren tachtig van de 19e eeuw steeds meer spoorweg-maatschappijen bij lange reizen zelf maaltijden aan te bieden. In de Verenigde Staten heeft onder andere de komst van de Transcontinental Railroad bijgedragen aan de invoering van restauratierijtuigen. Naarmate de concurrentie tussen spoorwegmaatschappijen heviger werd, werd het principe van restauratierijtuigen steeds verder uitgewerkt. Zo kwamen er onder andere restauratierijtuigen met privé-coupés.

Restauratierijtuigen bestaan vandaag de dag in verschillende uitvoeringen, van luxueuze restauratierijtuigen tot restauraties op basis van zelfbediening. Hoewel ze minder vaak voorkomen in treinen dan voorheen, spelen restauratierijtuigen bij lange treinreizen vaak nog een belangrijke rol.

Ook bij tramlijnen kwamen restauratierijtuigen voor. Zo kende de Tramlijn Amsterdam - Zand-voort in 1911 een restauratierijtuig. Bij de Rheinbahn in Düsseldorf rijden op de Stadtbahnlijn naar Krefeld nog steeds restauratierijtuigen. Hierbij is in de dienstregeling aangegeven welke ritten er met een bediende bistroafdeling worden gereden.[1]

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  1. Rheinbahn AG / Über uns / Die Rheinbahn und ihre bewegte Historie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Restauratierijtuig - 23-09-2023


Catalogusnummer: 169799

De "Speisewagen" (restauratierijtuig) van de Deutsche Schlafwagen und Speisewagen Gesellschaft (D.S.G.) in de internationale trein "Rheingold" op het viaduct over de Meester Treublaan bij het N.S.-station Amsterdam Amstel. Datering: 26-05-1962.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Catalogusnummer: 169797

De "Speisewagen" (restauratierijtuig) van de Deutsche Schlafwagen und Speisewagen Gesellschaft (D.S.G.) in de internationale trein "Rheingold" te Amsterdam Amstel. Datering: 26-05-1962.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring



Pagina bijgewerkt: 11 oktober 2023