Stoomlocs NS serie 4600


De serie NS 4600 was een serie stoomlocomotieven voor goederentreinen met de asindeling 1'D, die in 1923 door Werkspoor werd gebouwd voor de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Geschiedenis

Omstreeks 1922 bestond er behoefte aan zware goederenmachines, die de kolentreinen van de Limburgse mijnstreek naar andere delen van Nederland konden vervoeren. De serie 6200 van de NS, die als tenderlocomotief niet genoeg water en kolen kon meenemen, werd als voorbeeld genomen voor de nieuwe 4600 van de NS. De machines kregen twee buitenliggende cilinders met een grotere middellijn dan bij de serie 6200. De stoomketel werd gelijk aan die van de serie 3700 van de NS.

Ir. P. Labrijn, chef van Materieel en Werkplaatsen bij de NS, ontwierp dit type in samenwerking met fabrikant Werkspoor, maar de locomotieven bleken niet voldoende uitgebalanceerd te zijn. Het feit dat zij slechts twee grote buitenliggende cilinders hadden veroorzaakte een vrij hevig slingeren. Deskundigen oordeelden dat de locomotieven hoogstwaarschijnlijk goed hadden voldaan als men ze had uitgevoerd met vier cilinders, zoals de serie NS 3700.[1] Reeds bij de indienststelling ruilden deze locomotieven hun vierassige tenders om voor de drieassige tenders van de sneltreinlocomotieven 3701-3720.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vijftien van deze locomotieven in dienst geweest bij de Deutsche Reichsbahn. Niet minder dan zes liepen in Duitsland ernstige schade op, terwijl loc 4616 in Amsterdam zwaar beschadigd werd. Al deze machines werden in 1947 afgevoerd. De 4613 werd bij Werkspoor te Amsterdam hersteld, de 4606 en 4611 gingen daarvoor naar de locomotievenfabriek en ketelbouwer Frichs in Aarhus (Denemarken), waar ook sommige 3700-en waren hersteld. De laatste 4600 werd in 1949 buiten dienst gesteld.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

  1. H. Waldorp (red. Remmo Statius Muller, Guus Veenendaal): De Nederlandse stoomlocomotieven, De Alk, Alkmaar, 1985. ISBN 978-90-6013262-3

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_4600 - 31-08-2021


Stoomloc NS 4614. Goederentrein-variant van de 3700, in 1923 gebouwd door Werkspoor. Vanwege hun slingerende gang voldeden ze niet goed. Men had ze beter, net als de 3700, van vier cilinders kunnen voorzien.

Foto: L. Moore, collectie Nico Spilt - nicospilt.com

Catalogusnummer: 162072

Gezicht op het perron van het N.S.-station Roermond, met links stoomloc NS 4603 (serie NS 4600) en op de achtergrond enkele seinbruggen en de tijdelijk opnieuw in gebruik genomen locomotiefloods, 12-07-1940.

Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: Publiek domein


<<< Catalogusnummer: 165786
Fabrieksnieuwe stoomloc nr. 4610 (serie 4600, nrs. 4601-4620) van de N.S. bij Werkspoor te Amsterdam. Datering: Tussen 01-01-1923 en 31-12-1923. Foto: Onbekend Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl Opm.: Afb. behoort tot de collectie De Pater. Licentiestatus: Publiek Domein



Pagina bijgewerkt: 5 oktober 2023

Maak jouw eigen website met JouwWeb