Stoomlocs NS serie 4300


De serie NS 4300 was een serie stoomlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS), overgenomen van het Britse War Department.

De locomotieven, met de asindeling 1'D, werden tussen 1943 en 1945 gebouwd door North British Locomotive Company en de Vulcan Foundry voor het Britse War Department om het Britse Leger te voorzien van voorraden tijdens hun strijd tegen het Duitse leger op het vaste-land van West-Europa.

Er waren locomotieven van het Britse War Department die na de oorlog bij NS dienst hebben gedaan. Hoewel er in totaal 237 loco­motieven zijn gehuurd, hebben zij nooit alle gelijktijdig dienstgedaan. De machinisten, die op deze Engelse machines links moesten staan, hadden veel last van de neerslaande rook. De NS verlaagde al snel de stoomspanning van 15,8 kg/cm² naar 12 kg/cm² en verlengde de schoorstenen om de machinist te beschermen tegen neer-slaande rook. De locomotieven hadden de bijnaam Kleine Jeeps.

Ontwerp

De Austerity 2-8-0 was gebaseerd op de LMS Klasse 8F, die tot dat moment het standaard-ontwerp van de overheid was geweest. Verschillende wijzigingen werden aangebracht aan het 8F-ontwerp door R.A. Riddles om lage kosten voor de levensduur van het ontwerp te prio-riteren. Deze omvatten een ketel van een eenvoudigere constructie die parallel was in plaats van taps toelopend en een vuurkist met ronde bovenkant in plaats van een Belpaire-vuurkist. De vuurkist was van staal in plaats van het schaarsere en duurdere koper.

Constructie

De bouw werd verdeeld over twee bedrijven. De North British Locomotive Company (NBL) te Glasgow bouwde 545 exemplaren (verdeeld over hun twee werkplaatsen in Hyde Park en Queen's Park) en de Vulcan Foundry (VF) te Newton-le-Willows, Lancashire, bouwde 390 exemplaren. De North British Locomotive Company bouwde ook de grotere NS 5000 WD.

Museumstuk

Er zijn in Nederland geen exemplaren overgebleven. Bij de Keighley and Worth Valley Rail-way rijdt wel een exemplaar rond.

Dit exemplaar is door de Vulcan Foundry Gebouwd als nr. 5200. Deze locomotief heeft de Keighley and Worth Valley Railway van de Zweedse spoorwegen (Statens Järnvägar) overgenomen. De locomotief was daar geclassificeerd als SJ Klasse G11 nr. 1931. Deze machine is de voormalige NS 4464.

In 2007 is de locomotief in originele staat terug gebracht, waarbij er een nieuw machinisten-huis en tender gebouwd moesten worden. De locomotief werd daarna British Railways (BR) No. 90733 en na een paar testritten reed de 90733 op maandag 23 juni 2007 zijn eerste passagierstrein op de museumlijn.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_4300 - 03-01-2023


Catalogusnumme: 160569

Stoomlocomotief uit de serie 4300 van de N.S. met een reizigerstrein te Hilversum Datering: Tussen 01-01-1945 en 31-12-1955.

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Opmerking: Zie ook Nieuw Spoor, juli 1955, blz. 6-7: "Het IJzeren Paard kreeg de laatste grote beurt".

Licentiestatus: CC0 1.0 Publiek Domein Verklaring

Catalogusnummer: 160316
Stoomlocomotief nr. 4445 (serie 4300/4400/4500, "Austerities", ex War Department nr. 78545) van de N.S. bij het N.S.-station Baarn. Datering: Augustus 1945.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Opm.: Foto behoort tot de collectie van de Stichting Spoor- en Tramwegverzamelingen.

Licentiestatus: Publiek domein


Pagina bijgewerkt: 5 oktober 2023