Stoomlocs NS serie 900
De serie NS 900 was een serie personentreinstoomlocomotieven van de Nederlandse Spoor-wegen (NS) en diens voorganger Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS).
Tussen 1872 en 1879 stelde de SS in totaal 50 door Beyer, Peacock and Company in Manchester gebouwde stoomlocomotieven in dienst voor het rijden van personentreinen. Dit waren voor de SS de eerste locomotieven met buitenliggende cilinders. De eerste 30 locomotieven hadden een gesloten kap, de laatste 20 hadden aanvankelijk geen zijwanden. Vanaf 1919 werden de 8,3 atmosfeerketels vervangen door nieuwe ketels met een grotere stoomspanning van 10 atmosfeer.
Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen de locomotieven van deze serie de NS-nummers 901-950. Tevens werd de standplaats van de machinist, welke bij de SS links was, verplaatst naar rechts. Bij de NS werden de locomotieven steeds meer voor rangeerdiensten gebruikt, waarbij ze geschikt werden gemaakt om zowel vooruit als achteruit te kunnen worden ingezet. Hiervoor werden ze voorzien van een tenderkap en zandstrooiers voor het achteruitrijden. De locomotieven werden tussen 1929 en 1936 buiten dienst gesteld en vervolgens gesloopt. Er is geen exemplaar bewaard gebleven.
Externe links/verwijzingen
- NS 900 (stoomlocomotief) - nl.wikipedia.org
- Stoomlocs NS: tot 1000 / Serie 901-950 - nicospilt.com
- NS 900 - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen, noten en/of referenties
- H. Waldorp: Onze Nederlandse stoomlocomotieven in woord en beeld. Uitg. De Alk, Alkmaar, 1981. ISBN 90 6013 909 7.
- A. Weijts: Tussen vuur en stoom. Uitg. Europese Bibliotheek, Zaltbommel, 2001. ISBN 90 288 26947.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_900_(stoomlocomotief) - 17-09-2021
Stoomloc NS 917 (ex-SS 117). In 1873 gebouwd door Beyer Peacock & Co, uit dienst in 1936. Foto: collectie Nico Spilt - nicospilt.com
Stoomloc SS 147 (later NS 947) met een trein naar Arnhem. Foto: Prentbriefkaarten collectie Wietze Landman - collectie Nico Spilt - nicospilt.com
Catalogusnummer: 162815
Het emplacement van het S.S.-station Groningen Hoofdstation te Groningen, met rechts het seinhuis Post A en links een trein getrokken door een stoomlocomotief uit de serie 101-150 van de S.S. (later serie 900, nrs. 901-950 van de N.S.). Datering: Tussen 01-01-1905 en 31-12-1920.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opm.: Afb. behoort tot de Collectie De Pater.
Licentiestatus: Publiek Domein
Catalogusnummer: 808529
De feesttrein ter gelegenheid van de ingebruikstelling van de havensporen te Deventer, getrokken door een stoom-locomotief uit de serie 900 van de N.S.
Datering: Tussen 01-01-1925 en 31-12-1925.
Bron: Vereenigde Fotobureaux, N.V., fotograaf - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opm.: De foto bevindt zich in de collectie De Pater, voorlopig inv. nr. 349-7.
Licentiestatus: Publiek Domein
Pagina bijgewerkt: 4 oktober 2023
Maak jouw eigen website met JouwWeb