Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (NWS)


De Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (NWS) is een voormalige spoorweg-onderneming, opgericht in 1872 en had haar hoofdvestiging in Winterswijk. Initiatiefnemer van de maatschappij was de textielondernemer Jan Willink. Hij beoogde dat Oost-Nederland, en dan met name de Achterhoek en Twente, aangesloten werden op het hoofdrailnet en op het Duitse Ruhrgebied, zodat zij ook konden profiteren van de werkgelegenheid in Duitsland. Aandeelhouders van de maatschappij werden diverse gemeenten en (textiel)fabrikanten, maar ook diverse boeren.

Op 27 maart 1872 kreeg de Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij de concessie voor de spoorlijn Zutphen - Winterswijk. In Duitsland kreeg een jaar later de Bergisch-Märkische Eisenbahn Gesellschaft de concessie om het spoor van Winterswijk tot Gelsen-kirchen aan te leggen. In 1878 werd begonnen met de aanleg en in 1880 was de lijn gereed. Later werden door de GOLS, waarbij Jan Willink eveneens betrokken was, nog twee spoor-0lijnen in de Achterhoek aangelegd, te weten Winterswijk - Neede en Winterswijk - Zevenaar. De spoorlijn naar Neede had vervolgens weer een aansluiting naar de Twentse textielsteden Enschede en Hengelo.

De winstgevende spoorlijn is in 1926 door Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (H.S.M.) overgenomen, waarna de Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij werd opgeheven.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen, noten en/of referenties

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron:

  • nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsch-Westfaalsche_Spoorweg-Maatschappij - 04-01-2015

Pagina bijgewerkt: 14 oktober 2023

Maak jouw eigen website met JouwWeb