Stoomlocs NS serie 7100
De serie NS 7100 was een serie tenderlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diens voorgangers Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS), Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS).
Serie NFLS 1-10 / HSM 1051-1061 / NS 7101-7110
Aan het begin van de twintigste eeuw bestelde de NFLS een tiental tenderlocomotieven voor het rijden van lokaaltreinen op de lijnen Leeuwarden - Stiens - Metslawier, Stiens - Harlingen, en Tzummarum - Franeker Halte bij de fabriek Hohenzollern te Düsseldorf-Grafenberg. Het waren tenderlocomotieven met twee aangedreven assen en voor en achter een loopas, welke als Adams-as was uitgevoerd. De achterste loopas werd later vervangen voor een vaste as. De eerste zes locomotieven werden in 1901 in dienst gesteld, gevolgd door de overige vier in 1902. Per 1 december 1905 werd de exploitatie van deze lijnen door de HSM overgenomen, waarbij ook het materieel werd overgenomen. De HSM nummerde de tien locomotieven in 1051-1060. Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen de locomotieven van deze serie de NS-nummers 7101-7110. De 7110 werd in 1925 buiten dienst gesteld, gevolgd door de 7107 in 1939. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werden de 7104, 7105 en 7108 naar Duitsland weggevoerd, waarvan na terugkeer alleen de 7108 na herstel weer in dienst werd gesteld. Van de in Nederland gebleven locomotieven werden de 7102 en 7109 niet meer hersteld van oorlogsschade. Van de locomotieven die na de oorlog wel weer in dienst kwamen eindigde de inzet in 1949. Er is geen exemplaar bewaard gebleven.
Serie SS 531-545 / NS 7111-7125
Enkele jaren na de levering van de bovengenoemde tien tenderlocomotieven bestelde de SS een vijftiental soortgelijke locomotieven bij dezelfde fabriek. De eerste zeven werden in 1907 als SS 531-537 in dienst gesteld. De SS 538-545 volgden in 1908. De SS gebruikte deze locomotieven voor lichte personentreinen op lokaalspoorlijnen. Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen deze locomotieven aansluitend op de tien HSM locomotieven de NS-nummers 7111-7125. De 7114 werd in 1925 buiten dienst gesteld, gevolg door de 7116 in 1936. Bij de inval van de Tweede Wereldoorlog werd de 7124 bij Leeuwarden in de Potmarge gereden om het oprukken van de Duitse troepen tegen te houden. Na de berging werd de locomotief niet meer hersteld. Aan het eind van de oorlog werden de 7117, 7118, 7120, 7122 en 7123 naar Duitsland weggevoerd. De eerste vier keerden na de oorlog beschadigd terug, maar werden niet meer hersteld. De 7123 keerde niet terug en werd in 1951 in Hagenow gesloopt. Van de in Nederland achtergebleven locomotieven werden de 7113 en 7119 niet meer van oorlogsschade hersteld. De overige locomotieven werden in 1947 en 1948 buiten dienst gesteld. Er is geen exemplaar bewaard gebleven.
Externe links/verwijzingen
- NS 7100 - nl.wikipedia.org
- Stoomlocs NS: vanaf 7000 - Serie 7101-7110 - Langs de rails / nicospilt.com
- NS 7100 (stoomlocomotief) - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen, noten en/of referenties
- H. Waldorp: Onze Nederlandse stoomlocomotieven in woord en beeld. Uitg. De Alk, Alkmaar, 1981. ISBN 90 6013 909 7.
- J.J. Karskens: De Locomotieven van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Uitg. J.H. Gottmer, Haarlem - Antwerpen, 1947.
- R.C. Statius Muller, A.J. Veenendaal jr., H. Waldorp: De Nederlandse stoomlocomotieven. Uitg. De Alk, Alkmaar, 2005. ISBN 90 6013 262 9
- Jacq. van der Meer: De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Uitg. Uquilair, Rosmalen, 2009. ISBN 90 71513 68 8.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_7100 - 14-09-2021 / 09-06-2023
Catalogusnummer: 161191
Stoomlocomotief uit de serie 7100 (nrs. 7111-7125) van de N.S. met een trein tussen Hantum en Ternaard. Datering: April 1935.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: Publiek Domein
Catalogusnummer: 163009
Een trein naar Dokkum, getrokken door een stoomlocomotief uit de serie 7100 van de N.S., op het N.F.L.S.-station Metslawier.
Datering: Tussen 01-01-1920 en 31-12-1940.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarechief.nl
Opm.: Afb. behoort tot de collectie De Pater.
Licentiestatus: Publiek Domein
Catalogusnummer: 172082
Stoomlocomotief nr. 1059 (serie 1050-1060) van de H.S.M. (later serie 7100 van de N.S.) met een trein langs het perron van het station Anjum van de N.F.L.S. Datering: Tussen 01-01-1913 en 31-12-1920.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opm.: Afb. behoort tot de collectie De Pater.
Licentiestatus: Publiek Domein
Catalogusnummer: 809787
Enkele treinen langs het perron van het N.S.-station Uithoorn, met rechts de stoom-locomotief nr. 7116 (serie 7100) van de N.S. Datering: September 1935.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Opm.: Drukwerkfoto. Het knipsel bevindt zich in de Collectie De Pater.
Licentiestatus: Publiek Domein
Pagina bijgewerkt: 27 september 2023
Maak jouw eigen website met JouwWeb