Breedspoorlocomotieven Nederland
Deze eerste spoorlijn werd aangelegd in breedspoor, met een spoorwijdte van 1945 mm. In 1865-1866 werd al het breedspoor omgebouwd tot normaalspoor. Van het originele breed-spoormaterieel is niets bewaard gebleven.
Spoorwijdte, spoorbreedte
Spoorwijdte is de afstand tussen de twee spoorstaven, gemeten tussen de binnenkanten van de koppen van de rails. Is deze afstand 1435 mm, dan spreekt men van normaalspoor, anders van breedspoor of smalspoor. Smalspoor wordt vaak gebruikt in bergachtige gebieden. Verwar het begrip spoorwijdte niet met spoorbreedte: dat is de afstand tussen het midden van de koppen (zie tekening). Bij normaalspoor is de spoorbreedte ca. 1500 mm, afhankelijk van het railprofiel.
Bij dubbelspoor is de afstand tussen de twee sporen (van hart tot hart) in Nederland meestal 4 meter, op emplacementen 4,5 meter.
(Treinen rijden volgens sommige deskundigen niet op rails maar op spoorstaven; aan rails hang je gordijnen op. Maar wij blijven deze site gewoon "Langs de rails" noemen...)
Bron: nicospilt.com/index_spoorwijdte.htm
Tot de bekendste breedspoorlocomotieven in Nederland behoorden o.a. de stoomlocs:
Pagina bijgewerkt/gecontroleerd: 2 december 2024
Maak jouw eigen website met JouwWeb