Dubbeldekstrein


Een dubbeldekstrein is een trein met boven elkaar liggende  reizigerscom-partimenten. Het voordeel van een dubbeldekstrein is dat meer reizigers kunnen worden vervoerd, zonder dat daar extra perronlengte voor nodig is (of extra spoorcapaciteit, bijvoor-beeld langere passeer-sporen). Dubbeldekstreinen zijn hoger dan enkeldekstreinen. Bijna het hele omgrenzings-profiel wordt benut. Soms wordt het zelfs overschreden, zoals het geval is met de Belgische M6-rijtuigen, die hierdoor niet op alle lijnen worden toegelaten.

Een doorgaand onderdek is vrijwel nooit mogelijk omdat de draaistellen in de weg zitten. Talgo heeft een dubbeldekstrein zonder draaistellen ontwikkeld, waardoor een doorgaand onderdek wel mogelijk is. Een doorgaand bovendek komt wel vaker voor. Een bekend voor-beeld hiervan is het Zwitserse IC2000-materieel; ook wordt het aangetroffen in de TGV Duplex.

Dubbeldeksrijtuigen hebben veelal iets bredere deuren. Door de dubbeldeksopbouw kan de trein immers bijna tweemaal zoveel passagiers per meter treinlengte bevatten als enkeldeks-treinen. Deze extra passagiers moeten door dezelfde deuren in- en uitstappen, wat meer tijd vergt. Door de bredere deuren is sneller in- en uitstappen mogelijk, wat minder oponthoud op de stations betekent.

De eerste Nederlandse dubbeldekker was het DDM-1 (Dubbeldeksmaterieel) dat zijn intrede deed in 1985. Het betrof trek-duwmaterieel vooral ingezet is in stoptrein-diensten. Begin jaren '90 kwam het gelijkende DD-AR (Dubbeldeks-Aggloregio) op de baan, dat in plaats van met een locomotief ook door een mDDM-motorrijtuig voortbewogen kan worden.

In 1994 werden de eerste treinstellen DD-(V)IRM (Dubbeldeks Interregiomaterieel) in gebruik genomen. Dit zijn echte treinstellen die vooral intercity-diensten rijden. Vanaf 2000 werd een vervolgserie in gebruik genomen die langer was dan het bestaande DD-(V)IRM. De bestaande DD-(V)IRM treinen werden ook verlengd met één of twee nieuwe rijtuigen. In 2007 werd nog een nieuwe vervolgserie besteld.

Door de vele bestellingen tussen 1985 en 2010 wordt met name in de Randstad een groot gedeelte van alle treinritten met dubbeldekstreinen gereden.

Externe links/verwijzingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldekstrein - 09-09-2023


Catalogusnummer: 155964

Een trein bestaande uit dubbeldeksrijtuigen DDM-I van de N.S. langs een perron van het N.S.-station Amsterdam Sloterdijk.

Datering: Tussen 01-01-1986 en 31-12-1986. 

Foto: Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Catalogusnummer: 849414
Op het emplacement van het Centraal Station Utrecht de electrische locomotief nr. 1603 "Zutphen" (serie 1600) van de N.S. met dubbeldeksmaterieel (DDM). Datering: Tussen 01-01-1990 en 31-12-1995.
Foto: Peeters, N.M., fotograaf/schilder - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl

Licentiestatus: CC-BY-4.0



Pagina bijgewerkt: 10 oktober 2023