Stoomlocs NS serie 5300
<<< Catalogusnummer: 151375
Stoomlocomotief nr. 5 uit de serie 1-8 van de N.Z.O.S. (Nederlandsche Zuid Ooster Spoorwegmaatschappij) later omgenummerd als nr 271 uit de serie 267-274 van de S.S. (Staatsspoorwegen) en nog later omgenummerd als nr 5305 (serie 5300) van de N.S. Datering: Tussen 01-01-1881 en 31-12-1881.
Foto: Onbekend - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
Licentiestatus: Publiek domein
De loc-serie NS 5300 was een serie personentreintenderlocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en diens voorgangers met o.a. de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS), Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM), Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) en Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij (NZOS).
NRS 284-287
De vier in 1880 door de fabriek van Sharp Stewart and Company te Manchester aan de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) geleverde locomotieven 284-287 waren de eerste personentreintenderlocomotieven in Nederland. Met deze locomotieven werd ook het gebruik van de Westinghouserem in Nederland geïntroduceerd. Bij de ontbinding van de NRS in 1890 werden de locomotieven verdeeld over de HSM en SS.
NZOS 1-8
In navolging van de goede resultaten die de NRS met de locomotieven 284-287 bereikte, bestelde de Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij zes soortgelijke locomotieven bij dezelfde fabriek voor de dienst op de spoorlijn Tilburg - Nijmegen. Deze werden in 1881 met de NZOS nummers 1-6 in dienst gesteld. In 1882 volgde een vervolgbestelling van nog twee exemplaren als 7-8. De locomotieven van de NZOS weken op enkele punten af van de aan de NRS geleverde locomotieven. In 1892 werd de NZOS door de SS overgenomen, waarbij het materieel bij de SS werd ingelijfd.
HSM 309-310
Bij de boedelscheiding van de opgeheven NRS in 1890 kreeg de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) de NRS locomotieven 284 en 286 toebedeeld, waarbij ze in de HSM nummering als 309 en 310 werden opgenomen en als typeaanduiding P3 kregen. De HSM 310 werd in 1905 verkocht aan de Spoorweg-Maatschappij Gent-Terneuzen, die de locomotief in 1915 buiten dienst stelde. In 1918 werd de HSM 309 verkocht aan de Amsterdamse Ballast Maatschappij, waar de locomotief in 1930 buiten dienst werd gesteld. De bij de HSM ondergebrachte locomotieven hebben niet bij de NS gereden.
SS 1285, 1287
In 1890 kreeg de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) de NRS locomotieven 285 en 287 toebedeeld en hernummerd in 1285 en 1287.
SS 267-274
Met de overname van de NZOS door de SS in 1892, werd ook het materieel van de NZOS door de SS overgenomen. De locomotieven 1-8 werden bij de SS vernummerd in 267-274.
NS 5301-5310
Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen de van de SS afkomstige locomotieven van de voormalige NZOS de NS-nummers 5301-5308. De van de SS afkomstige voormalige NRS locomotieven kregen aansluitend de NS-nummers 5309-5310. De NS deelde deze locomotieven in het soortmerk PT.3 in. De locomotieven werden hoofdzakelijk voor lokaaltreinen ingezet. Tussen 1925 en 1935 werden de locomotieven buiten dienst gesteld. Er is geen exemplaar bewaard gebleven.
Externe links/verwijzingen
- NS 5300 - nl.wikipedia.org
- NS 5300, HUA-catnr 151375 - Op het spoor / Haarlemmermeerspoorlijn.nl
- Stoomlocomotief nr. 5 - nr 5305 (serie 5300) - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geraadpleegde bron: nl.wikipedia.org/wiki/NS_5300 - 26-12-2017
Pagina bijgewerkt: 6 oktober 2023
Maak jouw eigen website met JouwWeb