Breedspoorlocomotieven Nederland
De eerste spoorlijn in Nederland werd aangelegd in breedspoor, met een spoorwijdte van 1945 mm. In de periode 1865-1866 werd al het breedspoor omgebouwd naar normaalspoor. Helaas is er niets bewaard gebleven van het oorspronkelijke breedspoormaterieel.
Spoorwijdte en spoorbreedte
De spoorwijdte is de afstand tussen de binnenkanten van de koppen van de twee spoorstaven. Bij een afstand van 1435 mm spreekt men van normaalspoor; bij andere afstanden spreekt men van breedspoor of smalspoor. Smalspoor wordt vaak gebruikt in bergachtige regio's. Let op: spoorwijdte moet niet verward worden met spoorbreedte, wat de afstand is tussen het midden van de koppen van de rails (zie tekening). Bij normaalspoor bedraagt de spoorbreedte ongeveer 1500 mm, afhankelijk van het railprofiel.
Bij dubbelspoor is de afstand tussen de hartlijnen van de twee sporen in Nederland meestal 4 meter. Op emplacementen is deze afstand doorgaans 4,5 meter.
(Hoewel sommige deskundigen stellen dat treinen rijden op spoorstaven en niet op rails – aangezien je aan rails gordijnen ophangt – houden wij de naam van deze site gewoon "Langs de rails".)
Bron: nicospilt.com/index_spoorwijdte.htm
Tot de bekendste breedspoorlocomotieven in Nederland behoorden onder andere de stoomlocomotieven:
Pagina bijgewerkt/gecontroleerd: 26 november 2025
Maak jouw eigen website met JouwWeb